mandag 4. mai 2009

Eidsvollrittet 2009

På fredag var det klart for 16 km tempo og jeg hadde håp om å plassere meg midt på lista på denne distansen. Følte at jeg kom greit igang, men klarte ikke å holde farten oppe og dermed ble tida og plasseringen deretter. 99. plass var ikke all verden og jeg skal prioritere tempotrening framover slik at jeg ihvertfall er med blant de 50 beste. Etter de dårlige resultatene i Grenland forrige helg var jeg spent på fellesstarten på lørdag. Jeg følte meg sterk i bakkene og vurderte å prøve meg på noen bruddforsøk, men det ble med tanken. Etterhvert bestemte jeg meg for å gjøre mitt beste i spurten noe som resulterte i sesongbeste med en 36. plass. På søndag stod Tajet og Minneåsen for tur og her er det kun knallhard jobbing som gjelder. Bestemte meg på forhånd å teste beina opp Tajet og her følte jeg meg veldig sterk og så fram til Minneåsen noen mil seinere. Opp Minneåsen gikk det som vanlig fort og jeg kjørte det jeg klarte opp mot toppen. Hadde ca. 100 meter fram til gruppa foran og dette tok jeg igjen nedover mot Hurdal torg. Når vi kom til Hurdal var vi mellom 40 og 50 ryttere, men tempoet roet seg og ytterligere 20 ryttere kjørte seg enkelt opp i feltet. På den første runden ved Minnesund kom 10-15 ryttere avgårde i brudd og dermed gikk farten ned i feltet jeg lå i. Gjorde et forsøk på å rykke fra hovedfeltet, men kjente at beina ikke var helt med på denne planen og måtte slippe meg tilbake etter ca 5 minutter. Endte tilslutt på en godkjent 40. plass og er godt fornøyd med framgangen denne helga. Jeg velger å droppe norgescupen i Bergen kommende helg og prioriterer istedet trening og JH-rittet på søndag. Fikk mange tilbakemeldinger fra andre ryttere som synes løypene og arrangementet var veldig bra denne helga og det er utrolig artig. Må få sende en stor takk til alle funksjonærer som gjorde en strålende innsats. Ingen tvil om at det var stor fordel å sykle på hjemmebane med et fantastisk publikum og god stemning. Vegard viste igjen hvilke fantastisk sykkelrytter han er og kjempet i toppen hver eneste dag. Utrolig motiverende å han en slik utøver i klubben.

Ingen kommentarer: